Det här med kött

Som jag nämnde i förra inlägget är det bättre att välja lite och kvalité före mycket och kvantité när det kommer till framför allt mat. T ex när jag väl handlar godis ser jag till att bojkotta det gamla 4 kr/hg godiset och istället välja det lite dyrare och färska. Även om man får mindre för pengarna så vet jag att jag njuter mer av den lilla godispåsen med kvalité än den stora med hårt, segt och smaklöst godis. Samma sak gäller kött, ägg, fisk m.m. Okej, där kanske smaken inte är den största skillnaden, utan djurhållningen. På något konstigt sätt smakar köttet inte lika bra om jag vet att djuret levt under hemska förhållanden. När man tänker på att kycklingen matas med soja som man skördar ner regnskog för eller fiskmjöl som får haven utfiskade och människor att lida. När man genmanipulerar djur för att få det bästa köttet, när burhöns inte får någon plats eller när man häller i levande kycklingar i en malkvarn är det lätt att tappa aptiten. Därför ser jag till att lägga lite extra pengar på ekologiskt kött och msc-märkt fisk just för att det smakar så mycket bättre när du vet att djuren haft det bra!

Här kommer en video som visar lite om kött industrin. (OBS bör ej ses om man är känslig för läskiga scener)

http://www.youtube.com/watch?v=s8AJvmmpt6g

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0